dimarts, 21 de maig del 2013

Btt: Alfarràs-Camporrells

El Raül i el Carles
Sona el despertador i em faig una mica el "ronso" al llit. He quedat per anar en bicicleta amb el Carles però a les 10 del matí. Les seves obligacions familiars provoquen aquest horari de marquesos. Tan sols m'he de descarregar el track i carregar la bicicleta al cotxe.
La ruta d'avui és el recorregut de la Santa Pedalada d'Almenar 2013. Jo no hi vaig poder assistir per lesió i amics que hi van anar em van dir que m'agradaria (sinònim de que la cosa no serà fàcil). He suprimit el tram d'Almenar a Alfarràs, tant d'anada com de tornada. No té cap tipus d'interès esportiu i ens estalviem 10 quilòmetres. La ruta queda doncs en 53km i 1100m de desnivell positiu.

D'Alfarràs a Camporrells pels Màrtirs i tornant pel congost de Valldellou

És el primer cop que surto a pedalar amb el Carles però com que fa enduro suposo que no tindrà cap problema per afrontar els trams més tècnics que espero trobar. Una altra cosa serà la resistència física perquè intueixo que ens hi estarem unes quantes hores però bé, ja veurem com va la cosa.
A Alfarràs, passat un curt tram de la carretera que porta a Tamarite de Litera (Huesca) trobem un petit sender puja/baixa i iniciem una suau pujada per anar guanyant metres. En un lleuger descens hem d'agafar un corriol de pujada, una mica tècnic pels còdols que hi ha però que es deixa fer. El Carles ja comença a tastar l'exigència de la ruta. Arribem a la part superior de la muntanya i aquí el recorregut fa un bucle per poder enllaçar diferents corriols de la zona. No presenten cap dificultat tècnica i es poden fer molt ràpid. La pujada de retorn a l'inici del bucle no té cap complicació llevat d'alguna part més inclinada on les pendents estan pròximes al 20%.
Superant un petit rierol.
Fem un tram ondulat per acabar baixant per un camí de corders cap a la carretera N-230 que creuem per sota. Amb Castellonroi a sobre nostre iniciem un llarg tram de pujada, irregular i per diferents terrenys però que ens porta fins a l'ermita dels Màrtirs. Tot i que la ruta no arriba a l'ermita és molt recomanable pujar per gaudir d'unes vistes espectaculars. En un primer moment la ascensió per formigó espanta una mica però és un tram curt i la recompensa és gran. El Carles ja comença anar fos i les pujades cada cop se li fan més llargues.
Abans del tram de formigó que puja a l'ermita hi trobem un PR que va a Camporrells, és el PR dels Màrtirs. Zona extremadament tècnica. Compte amb algun tram d'escales on s'ha d'escollir bé la traçada (sempre pensant en els que portem bicicletes rígides). Passada la part superior més pedregosa i arribant a Camporrells trobem una altre sender però pel mig d'una roureda. Una mica trenca-cames però divertit. Compte que en la seva part final s'ha de creuar un rierol i no ho veus fins que te'l trobes a sobre!
Congost de Valldellou
Arribem a la carretera que va de Camporrells a Valldellou i la seguim un quilòmetre mentre passem pel bonic congost i l'apreciada zona d'escalada. Uns pals indicadors ens fiquen per una sendera que va quasi pel llit del congost. S'ha de baixar de la bicicleta algun curt tram però trobar-se a l'interior del congost compensa amb escreix. El Carles i jo estem bocabadats.
Passat Valldellou iniciem la segona pujada però no tant llarga com l'anterior. Miro al Carles i veig ocellets al voltant del seu cap. A petat junta de culata però es nota que està "curtit" i no para de pedalar pit amunt. Creuem la serra de Sant Salvador i agafem el corriol del "escupitajo". Molt ràpid i divertit. Continuem per sender tècnic trenca-cames per agafar el GR 23 que va a Castellonroi. Si be aquest descens no és tant tècnic com el dels Màrtirs s'ha de prestar molta atenció a les grans pedres que trobem. "Marrano, marrano" que diria el Pepe. Pel Carles aquesta baixada tant exigent ja és la "puntilla" però continua damunt de la bici que és el compta en aquests casos.
Tan sols ens queda continuar per camí fins a Alfarràs on hi arribem seguint la Noguera Ribagorçana.
Fantàstica ruta tècnica. Per a gent que li agradi baixar i on una bicicleta all mountain o enduro són ideals. D'un matí ben complet per uns paratges molt bonics.